את הפרסומת המגעילה שלפניכם ראיתי בעיתון בסוף השבוע האחרון. רואים בה ילדה בלונדינית רצה בגינה הזעירה אך המקסימה שבכיכר הבימה (הלא זעירה והממש לא מקסימה). הכיתוב: "זו לא אמסטרדם – זו תל אביב". לאמור: אפשר ממש להתבלבל!
תל אביב מלוכלכת, מוזנחת ובעיקר מספקת שירותים גרועים לתושביה שמתגוררים בכל שטח שמדרום לשכונות עבר-הירקון (ניסיתם לחצות כביש בגשם במרכז העיר? סתם גשם, לא מבול – אבל זהו, כל שולי המדרכות הופכים לנהר ובכל צומת – אגם. ימה. לייק מישיגן. וכדי להוסיף שמחה, באה מונית ומרוקנת עליך את תכולת השלולית. הרי את רק הולכת רגל. אין לך משמעות). הנה תמונה קטנה שממחישה את התכנון הלקוי ובעיקר את היעדר הרצון לתקנו: רחוב המלך ג'ורג' פינת החשמונאים, לפני כ-70 שנה, והיום. אני חוצה את הוונציה הזו מדי יום, אגב, בדרכי לאוטובוס לעבודה.
לפני חודש בערך היתה לי פגישה בצפון אבן-גבירול. מאוד מאוד לא השכונה שלי. ירדתי מהאוטובוס ונדהמתי: הכביש ישר, המדרכה חלקה ולא משובשת, אף פיסת חרא של כלבים לא נראית באופק. הפחים לא חוסמים את הדרך – בקיצור, עיר. שכונת לב העיר, שבה אני מתגוררת (בין רוטשילד לקינג ג'ורג' לאלנבי) היא אזור מלחמה בשיפוצים: בונים וחופרים והורסים ומשפצים ללא הרף, כשהמצב הטבעי לתושב שם הוא לוחמת גרילה אורבנית – לקפץ בין ערימות החרא, למצוא פח שלא נגנב ע"י נרקומן אוסף בקבוקים, אם מצאת פח תקווה שיש לו מכסה, אם אין לו מכסה כל הרחוב יתכסה בזבל בקרוב. המדרכות שבורות, הניקוז איננו, הביוב מציף, הבניינים מתפוררים, המכוניות חונות על המדרכה, הטוסטוסים והאופניים נוסעים עליה באין מפריע ומצפצפים להולכי הרגל, מכולות בנייה חוסמות חניות ומדרכות ובקיצור – לאף אחד לא אכפת ממי שגר פה. אנחנו רק תפאורה שעוד מעט תתחלף בדרך לעוד בעל בית (ריק) צרפתי מרוצה (ראו הפוסט הזה, שלא התיישן בדקה מאז נכתב)
בדרום תל אביב וביפו המצב כמובן נורא יותר. אין מה להוסיף אפילו. בקיצור, מרוב עצבים על הפרסומת המגעילה הזו החלטתי ליצור מודעות תגובה. הנה הן. לצערי הפוטושופ שלי שבק חיים ולכן השתמשתי בתוכנה מאוד מוגבלת ומאוד מעצבנת ולכן שום דבר לא אחיד או מסודר. ובכל זאת, לא רציתי לחכות.
רון חולדאי, ינעל דינאק.
אם זה מנחם בחיפה המצב יותר מקומם. על מה משלמים פה פאקינג 1000 ש״ח ארנונה? עבור מעגלי תנועה מקושטים??? לפחות בתל אביב המוצפת הארנונה סבירה
והשכר דירה משולש בתל אביב ביחס לחיפה, את זה שכחת
*מצפצפים על ול-הולכי הרגל
לא יודע כמה זמן הכותבת מתגוררת בתל אביב (ילידת 84 בירושלים, אז אלצהיימר זה בטוח לא…), אז בתור תושב העיר כמעט ברצף כ-35 שנה אני יכול לומר בבטחון מלא כי ההשקעה בתשתיות במרכז ודרום העיר מאז חולדאי עומד בראשה גדולה משמעותית מקודמיו.
כמעט כל אחד מהרחובות הראשיים במרכז ודרום העיר נסגר לתקופה מסויימת (דיזנגוף, אלנבי, בן יהודה ועוד) כדי להחליף את תשתית הביוב, החמשל והמים ובאותה הזדמנות לשפר את חזות העיר.
אחרי תכנון לקוי והזנחה של עשרות שנים בחסות צ'יץ' (שקרוי על שם טיילת) ואף מילוא, חולדאי עשה את המעשה הקשה של החלפת תשתית תוך כדי ספיגת קיטונות של ביקורת – כבישים נסגרו והוא הואשם שהוא סותם את העיר, פוגע בעסקים, בתחבורה וכו'.
מלעיזים אף פעם לא חסר. המצב בעת גשמים היה גרוע הרבה יותר בעבר, והוא משתפר מאד, אף אם לאט, כי אי אפשר להרוס את כל העיר ביום אחד ולבנות אותה מחדש כמו שצריך.
לגבי אכיפה ושמירה על הסדר (פחים, תנועה, מכולות וכל שאר טרוניותייך) – תל אביב הראשונה שהבינה שהפתרונות שמציע השלטון המרכזי ופנתה לממן על ידי תקציבה ותושביה (צפון ודרום כאחד) שיטור עיורני מתוגבר. אין אף עיר שעושה יותר להלחם בעבירות חניה כדי שתוכלי לצעוד בבטחון על המדרכה (ואף על כך אזל הדיו מרוב תלונות).
אולי הגיע השעה שהמתלוננים יפנימו במה מדובר: עיר שלא פיללה או התכוונה להיות מטרופולין גרניוזי ובלעדי ותוכננה ברובה (אם לקרוא לתכנית גדס תכנון) בטלאים. זו המציאות ואיתה יש להתמודד! כל שינוי גורר הפרעה למרקם החיים ולכן יש לעשותו בשלבים. גם אם הייתי מאושר אם תל אביב היתה מרושתת ברכבת תחתית או תחבורה ציבורית איכותית אחרת, עם די מקומות חניה לתושבים שבה, רמת זיהום אוויר נמוכה, נתיבי אופניים נפרדים ממדרכות ונתיבי מכוניות, דמי שכירות סבירים, מצב תברואתי ותחזוקתי שפיר בכל חלקי העיר, ללא מגדלי רפאים יוקרתיים או מתחמי מגורים סגורים עם גנים פרטיים במרכז העיר, ברור לי כי לא יקרה כל זה ביום אחד. אבל נהיר לי כי הצעדים לכיוונים אלה השתפרו משמעותית בשש עשרה השנים האחרונות לעומת קודם לכן (האם התגוררת בתל אביב לפני שש עשרה שנה להבין את עוצמת השינוי שחל בעיר?). חולדאי הוכיח שהוא, לעומת קודמו, הולך על תהליכים ארוכי טווח – ולדוגמא אבן גבירול שאת מציירת כעת כפנינה מרוחקת היה שממה מוזנחת בתחזוקה לקויה לפני כן. גם יפו עברה מהפכה רצינית, רק ששם המרחק למטרה הוא של שנות אור ולכן למרות השינוי הגדול עדיין יש הרבה לשפר.
חגי, לגבי עבירות חנייה על המדרכה, טעות בידך: העיריה אינה אוכפת כלל את האיסור על חנייה על המדרכה משעות הערב ועד השעה 9:00 בבוקר.
למדיניות לא רשמית זו יש עדויות רבות, כולל בפסיקה של בית המשפט מלפני מספר חודשים.
עדויות מצולמות ראה למשל בקישורים בהמשך.
דף הפייסבוק "דרור רוצה לעבור":
https://www.facebook.com/dror.laavor
תמונה לדוגמה + תגובת העירייה, בדף הפייסבוק של העיתונאי עופר אדרת:
עוד תמונה לדוגמה:
דרך אגב, עכשיו לקראת הבחירות – אני רוצה להגיד ששום דבר לא השתנה.
אני מירושלים – והמצב שם נורא הרבה יותר.
העיר הקדושה ל3 הדתות – מלוכלכת, צפופה, חסרת תחבורה (או יש בה רכבת מסוכנת)
מה????